WEGBEREIDERS EN OPVOLGERS

De Winner 950 is een straight forward zeiljacht van nuchtere Hollandse makelij, net als een van z’n voorgangers, de Sprinter. Beide zijn doorspekt met ontwerp- en jachtbouwhistorie.

15 juni 2020

Dat een goed ontwerp vaak gebaseerd is op ervaring, geldt ook voor de Winner 950. Dit schip is het zeilende statement van Dick en Rietje Rus uit eind tachtiger jaren. Met het zelf beginnen van een jachtwerf sluit Dick Rus z’n carrière bij de Alkmaarse Jachtwerf Victoria af, bouwer van de bekende Victoire zeiljachten. Klaas Vader, eigenaar van de Alkmaarse werf en tevens Rietje’s broer, is not amused. Een kloof tussen beide jachtwerven is een feit. De pijn die dit oplevert gaan we niet verder uitdiepen. De mooie kant van de medaille zit aan het schip zelf. De basis van de Winner brengt ons bij jachtontwerper Ricus van de Stadt. Van de Stadt tekende voor honderden jachtontwerpen, waarvan we er eentje noemen: de Sprinter. Zo op het eerste oog lijkt dit een zeilende Opel Kadett uit de sixties, maar dat is schijn. De zestiger jaren is de periode waarin Van de Stadt experimenteert met seriebouw in glasvezelversterkt polyester, met diepe zware kielen en met trimroeren. Ook de Sprinter wordt gebouwd in polyester, vooral bij het Engelse Tyler Boats. Het levert Van de Stadt en z’n opvolgers waardevolle expertise op. Seriebouw in polyester, goede zeilers en een nauwe band tussen het ontwerp en het bouwmateriaal, het is kennis die Van de Stadt onder andere overdraagt op z’n pupil Cees van Tongeren. Ruim twee decennia later staat Van Tongeren aan de wieg van de vlotzeilende cruiser Winner 950. Hoe anders dit zeiljacht ook lijkt en is, nog altijd is er ook die link met z’n afkomst. Opnieuw is het Hollandse nuchterheid die overheerst.

Zo op het eerste oog lijkt de Sprinter een zeilende Opel Kadett uit de sixties. Tegelijk is het de periode waarin Van de Stadt experimenteert met seriebouw in glasvezelversterkt polyester, met diepe zware kielen en met trimroeren.

De Winner 950 die we bekijken, voelen en varen, is alweer dertig jaar oud en wordt regelmatig aangeboden op de tweedehands botenmarkt. Het schip steekt 1,30 meter (testschip) of 1,70 meter diep, beide met een kiel van het type upside down. Deze destijds opvallende kielvariant past bij de ambitie van Rus om een modern schip in de markt te zetten. Gedurfd is ook de keuze voor een niet afsluitbare slaaphut (met tweepersoonsbed) in het achterschip, dit versterkt het gevoel van ruimte binnen. De slaapplaatsen zijn iets minder dan twee meter lang. Ook aan dek is de Winner doordacht en in z’n tijd vernieuwend. Een voorbeeld daarvan is de fractionele tuigage met dubbele gepijlde zalingen, geen bakstagen. Fractioneel zonder bakstagen, het is dan nog verre van mainstream. Het zeilen met de Winner is prettig. De grote genua gebruikt de eigenaar nauwelijks en de combinatie van het forse grootzeil en de high aspect fok, vaart uitstekend. Het schip stuurt licht en voor sommige toerzeilers is dat wellicht even wennen. Stuurt het schip zwaar, laat dan de roerlagering beoordelen. Het zou zo kunnen dat de kunststof roerlagers dan vervangen moeten worden. Bij het testschip is hiervan geen sprake, ook tijdens een inspectie van het onderwaterschip biedt het roerblad de bewegingsvrijheid die we graag zien. Met deze Winner 950 kan prima gevaren worden en aan dit vlotte toerzeiljacht valt nog veel meer te voelen en te bekijken: onder de waterlijn, erboven, buiten en binnen.

Delen

Deel Deining via Facebook
Deel Deining via Whatsapp
Deel Deining via instagram
Deel Deining via email

Lees meer in Deining 01

Delen

Deel Deining via Facebook
Deel Deining via Whatsapp
Deel Deining via instagram
Deel Deining via email

Meer deining