EEN NIEUW MAATPAK

Zeg schilderen en je kunt helemaal los. Voor wat rust beperken we ons tot één voorbeeld. We kijken mee met jachtschilder Erik Sprenger de Rover.

14 november 2021

Erik is eigenwijs, heeft veel ervaring en wordt regelmatig geraadpleegd om nieuwe verfproducten in de praktijk uit te proberen. Werken volgens het boekje, daar weet hij van, dat kan hij. Tegelijkertijd weet Erik ook dat de praktijk nogal eens z’n eigen weg volgt. De praktijk en een eigen weg, Erik houdt ervan.

In z’n schildersloods staat een stalen motorjacht van circa veertig voet. Het schip is toe aan een refit van het onder- en bovenwaterschip, inclusief dek en opbouw. De eerste vraag die komt bovendrijven: hoe omvangrijk en gedetailleerd pakken we deze klus aan? En wat mag dat kosten? Ongelimiteerd geld uitgeven gaat Erik’s opdrachtgever te ver: wat niet hoeft, dat doen we niet. Waarmee we aankomen bij de vraag: laten we de romp stralen of niet?

Stralen biedt een uitstekende basis voor een goed hechtend verfsysteem. Adviseren het schip te laten stralen is de kortste klap, sowieso een goed advies. Tegelijkertijd is dit voor veel booteigenaren niet de praktijk, ook Erik weet dat. Gelukkig kun je in veel gevallen ook dan starten met een goede ondergrond. Na het schoonmaken van de romp, inspecteert Erik de romp op corrosie, blazen en scheuren in het verfsysteem. Dat wat moet worden aangepakt slijpt hij blank tot op het staal, vaak driemaal zo groot als de slechte plek aanvankelijk lijkt.

Tijdens de refit van het onder- en bovenwaterschip, het dek en de opbouw werkt Erik graag van boven naar beneden, maar op ons verzoek focust hij zich ditmaal op de romp boven de waterlijn. Om het lokaal kaalgeslepen staal goed te beschermen, worden twee lagen epoxyprimer aangebracht. Voor een optimale hechting aan het tweecomponentensysteem dat niet verwijderd is, schuurt Erik de romp rondom met grof schuurpapier, gevolgd door korrel 180. Ook het oude tweecomponentensysteem voorzien van twee lagen epoxyprimer. Na uitharden, schuren en schoonmaken, is het nieuwe oppervlak klaar voor het vervolg.

Stralen biedt een uitstekende basis voor een goed hechtend verfsysteem. Adviseren het schip te laten stralen is de kortste klap, sowieso een goed advies. Tegelijkertijd is dit voor veel booteigenaren niet de praktijk, ook Erik weet dat

Voor we verder gaan, stellen we onszelf een belangrijke vraag: willen we een eindresultaat zo strak als een maatpak of nemen we genoegen met een nieuwe jas van het kaliber one-size-fits-all? Erik gaat voor uitgebreid plamuren: deze romp moet strak, zo luidt de opdracht. In drie tot vijf gangen wordt het bovenwaterschip met behulp van een rei strak in de plamuur gezet en worden er ‘pijpjes gelegd’. Bij deze laatste bewerking voorziet Erik, met pijpjes als hulpgereedschap, de scherpe hoeken en overgangen van een fillet. Na het aanbrengen van iedere plamuurlaag wordt het oppervlak grof geschuurd en na de laatste keer ‘messen’ en het vullen van eventuele pinholes, schuurt Erik het oppervlak in stappen steeds fijner terug, eindigend met korrel 180. Vanaf nu volgt het fijnere werk.

Niet alleen bij schilderen, maar ook bij schuren is persoonlijke bescherming belangrijk. Erik geeft toe dat hij op dat punt niet roomser is dan de paus. Een masker hindert hem, velen zullen het herkennen. Het moet natuurlijk wel: bij schuren een stofmasker (met code P2 of FFP2, ook bij schuren met afzuiging) en bij schilderwerk een masker met filter (code A1). Verder draag je beschermende kleding, plastic of rubber handschoenen en eventueel een beschermende bril.

Delen

Deel Deining via Facebook
Deel Deining via Whatsapp
Deel Deining via instagram
Deel Deining via email

Lees meer in Deining 03

Delen

Deel Deining via Facebook
Deel Deining via Whatsapp
Deel Deining via instagram
Deel Deining via email

Meer deining