DE JACHTBOUWREUS

Ook de grootste jachtwerf ter wereld begon met de naam van één man: Benjamin Beneteau. We volgen de weg terug.

01 september 2020

Ook onder botenbouwers kan er maar een de grootste zijn. En dat is Beneteau. Een interessante vraag is hoe Beneteau uitgroeide van een kleine traditionele werf tot een beursgenoteerde onderneming met een jaaromzet van doorgaans meer dan een miljard Euro. Samen met general manager Luca Brancaleon gaan we vanaf de ambities van nu terug naar het begin, op zoek naar het antwoord op de vraag: waarom juist Beneteau?

Brancaleon: “Tussen de vijftien en zeventig voet in scheepslengte zijn we de grootste, denk aan zo’n 10.000 nieuwe schepen per jaar.” Ook Beneteau kreeg aan het begin van dit jaar een klap te verduren. “Gelukkig is er inmiddels weer sprake van groei”, aldus de vloeiend Engels en Frans sprekende Italiaan. Een Italiaan aan het roer van een op en top Frans merk, het illustreert de mores van het bedrijf. Brancaleon: “Natuurlijk, Frankrijk en Beneteau horen bij elkaar, dat zit heel diep. Tegelijkertijd staat de werf open voor vernieuwing, dat is altijd zo geweest. Beneteau is ambitieus, denkt groot en schuwt ook de samenwerking met andere grote ondernemingen niet. Kort na z’n aantreden presenteerde Brancaleon samen met de general manager van Peugeot het Sea Drive Concept. De ontwikkeling van Sea Drive gaat in op de vraag of een nieuw schip net zo toegankelijk kan zijn als een automobiel: instappen en wegvaren, geschikt voor een breed publiek. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van Peugeot’s i-Cockpit, een systeem dat sinds z’n introductie al in miljoenen auto’s is toegepast. Brancaleon: “Denken voor meerdere merken tegelijk biedt kansen voor ondernemingen onderling en binnen ondernemingen zelf.”

Een Italiaan aan het roer van dit Franse merk, het illustreert de mores van het bedrijf. Brancaleon: “Natuurlijk, Frankrijk en Beneteau horen bij elkaar, dat zit heel diep. Tegelijkertijd staat de werf open voor vernieuwing, dat is altijd zo geweest.”

Dat ook verschillende bootmerken complementair aan elkaar kunnen zijn, werd zeer duidelijk in 1995. Dit was het jaar waarin Beneteau z’n rivaal Jeanneau overnam. Later volgden bijvoorbeeld de luxe motorjachten van het merk Monte Carlo en meer recent startte Beneteau met Excess, bedoeld voor een eigen doelgroep onder de catamaranzeilers. Inmiddels vallen er twaalf bootmerken onder de hoede van Groupe Beneteau, waarbij gestreefd wordt naar het kunnen voorzien in een brede en gevarieerde vraag vanuit de markt. Die andere vraag: waarom Beneteau? is daarmee nog niet beantwoord. Brancaleon doet een voorzet: “Frankrijk is groot, heeft vele kilometers kustlijn en dus veel watersporters. Watersport is in Frankrijk ook niet per se elitair. Gaan kinderen na schooltijd naar zeilles, dan is dat vrij normaal. Zoals ook de Tour de France een sport van de straat is, zo is ook zeilen bereikbaar voor een relatief breed publiek.” Los van de Franse cultuur, telt ook de ambitie mee in het succes van Beneteau. “Die range van twaalf merken kwam echt niet zomaar uit de lucht vallen. Beneteau heeft lef en durft het aan om op de juiste momenten grote stappen te maken. Binnen zekere grenzen kan de werf daarmee z’n eigen toekomst beïnvloeden”, aldus Brancaleon. Beneteau verlegt grenzen, bouwde in 1985 ook een werf in de Verenigde staten, creëert z’n eigen markt en stemt z’n aanbod daarop af. En dat is nog niet alles, Beneteau heeft namelijk een geheim wapen, iets met mensen. Meer daarover in Deining 01.

Delen

Deel Deining via Facebook
Deel Deining via Whatsapp
Deel Deining via instagram
Deel Deining via email

Lees meer in Deining 01

Delen

Deel Deining via Facebook
Deel Deining via Whatsapp
Deel Deining via instagram
Deel Deining via email

Meer deining