24 uur met

24 UUR MET: NORD STAR 32

Één schip, één vaarimpressie en tweemaal de klok rond. We zijn aan boord van de Nord Star 32 Patrol, een motorjacht met mogelijkheden.

8 mei 2020

De Patrol-serie van Nord Star is een mogelijke concurrent van de bekende merken Sargo en Targa. Bij alledrie is het stuurhuis de centrale plek aan boord, relatief groot en vaak wat hoekig. Juist dat bonkige grootformaat maakt deze motorjachten aantrekkelijk. Dit type motorjachten is goed in snelvaren. En langzaam varen? Ons plan voor het komende etmaal is helder: langzaam varen, overnachten aan boord en na het ontbijt snelvaren op het IJsselmeer. Het testschip is uitgevoerd met dubbele motoren van 230 pk elk, plus een boegschroef. Het geheel is goed voor rondjes om z’n as. De motoren zijn uitgerust met hekdrives, beide voorzien van twee contra-roterende schroeven. Mede dankzij de toepassing van deze twee links- en twee rechtsdraaiende schroeven ontbreekt ieder wieleffect, achteruitvaren is een eitje. Steken we van wal, dan blijkt ook langzaam varen kinderspel, met dank aan de lowspeed functie van de elektronische motorbediening. Deze functie heb je echt nodig, anders gaat het te hard. Na een rustige vaartocht door stad en kanaal, varen we over het IJsselmeer naar onze sobere en stille ligplaats voor een nacht. Even geen voorzieningen hier, we zijn off grid. De heteluchtverwarming kan aan en de accu’s leveren de rest van het boordgemak.

Een walk around motorjacht van circa tien meter met alles erin, een kuip en twee slaaphutten, vraagt om een slim ontwerp. En dat is gelukt. Om behalve een kuip achterin ook een tweede slaaphut te kunnen huisvesten, is gekozen voor een centrale slaaphut onder de salon. Z’n tweepersoonsbed meet 1,22 bij 2,11 meter, geschikt voor een duo dat graag het bed met elkaar deelt. Compact ontwerpen zorgt voor trappetjes en opstapjes. Samen met de dorpels bij de deuren is dat ’s nachts even wennen. In de loop van het etmaal verbetert het voetenwerk in rap tempo en bij vertrek vinden de voeten hun weg als vanzelf.

Na een rustige vaartocht door stad en kanaal, varen we over het IJsselmeer naar onze sobere en stille ligplaats voor een nacht. Even geen voorzieningen hier, we zijn off grid. De heteluchtverwarming kan aan en de accu’s leveren de rest van het boordgemak

Na een goede nacht is het tijd voor het ontbijt. Terwijl de tweepits Wallas kookplaat ons theewater maakt, worden we rustig wakker. Dat de salon de centrale plek aan boord is merk je ook nu. Met het dakluik open ben je eigenlijk al buiten, wat ons betreft verhuist deze dakluik-optie naar de standaardlijst. Op de tweede ‘pit’ bakken we ons eitje, het klapraam boven het aanrecht gebruiken we als afzuigkap. Mochten de ramen in de salon toch beslaan, dan kunnen er drie schuifdeuren open. Over beslagen ramen: de frontramen zijn voorzien van een defrost-functie. De salon laat op verfijnde wijze zien ontworpen te zijn voor doorvaarders.

Na het ontbijt gaan de trossen los en zodra de motor op temperatuur is, schakelen we de lowspeed functie uit en gaan over op halfglijden. Tegelijkertijd meten we het geluidsniveau bij de stuurstand. Tot een motortoerental van 2.000 omwentelingen per minuut blijft het geluidsniveau beheerst en bij meer toeren wordt het lawaaiig. De snelheid bij 2.000 toeren bedraagt veertien knopen en z’n topsnelheid tweeëndertig. Ook dan blijft de bestuurbaarheid en het gevoel van controle prima. Snelvarend biedt de Nord Star 32 de aangename combinatie van een solide koersvaste mijlenvreter en tegelijkertijd een levendig varend schip. Uitgerust aankomen op de plaats van bestemming ligt in het verschiet, precies zoals de bouwer het heeft bedacht.

Delen

Deel Deining via Facebook
Deel Deining via Whatsapp
Deel Deining via instagram
Deel Deining via email

Lees meer in Deining 01

Delen

Deel Deining via Facebook
Deel Deining via Whatsapp
Deel Deining via instagram
Deel Deining via email

Meer deining